Kā jaunie likuma grozījumi ierobežo nepatiesas atsauksmes un uzlabo patērētāju aizsardzību tiešsaistē

Mūsdienās, kad aizvien vairāk iepirkšanās notiek tiešsaistē, patērētāju atsauksmēm ir milzīga nozīme lēmumu pieņemšanā. Taču, diemžēl, ne visas atsauksmes ir patiesas, radot nepieciešamību pēc stingrākas regulējuma sistēmas. Pieņemtie grozījumi Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā (NKAL), ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu (ES) 2019/2161, jeb tā saucamo Omnibus direktīvu, ir solis tuvāk godīgākai un caurspīdīgākai patērētāju aizsardzībai.

Šie grozījumi ievieš būtiskas izmaiņas, kas skar gan komercprakses īstenotājus, gan patērētājus. Viens no galvenajiem akcentiem ir cīņa pret nepatiesām atsauksmēm. Komersantiem tagad ir lielāka atbildība par to, lai atsauksmes par viņu produktiem vai pakalpojumiem būtu patiesas. Tas nozīmē, ka nepatiesu atsauksmju publicēšana vai to iegūšana ar maldināšanu tiks uzskatīta par maldinošu komercpraksi, par ko var tikt piemēroti sodi.

Iepirkties internetā
Photo by Brooke Lark on Unsplash

Interesanti, ka pētījumi rāda, ka patērētāji atsauksmēm piešķir lielu nozīmi, tomēr bieži vien rodas šaubas par to patiesumu. Piemēram, 2021. gadā veiktā izmeklēšana atklāja, ka aptuveni divas trešdaļas no tīmekļa vietnē pieejamām atsauksmēm radīja bažas par to patiesumu. Tas atklāj nepieciešamību pēc efektīvākiem mehānismiem, kas nodrošina atsauksmju autentiskumu.

Papildus cīņai pret nepatiesām atsauksmēm, likumā ir iekļauti arī noteikumi, kas uzlabo patērētāju tiesisko aizsardzību. Piemēram, tiek noteikti skaidri kritēriji, lai veicinātu pārskatāmību kā preces un pakalpojumi tiek ranžēti tiešsaistes meklētājprogrammās, aizliedzot jebkādu maldināšanu par to, kā tiek veikta ranžēšana.

Turklāt, lai stiprinātu patērētāju aizsardzību, ir ieviestas stingrākas soda naudas par negodīgu komercpraksi, kas tagad var sasniegt līdz pat 4% no komercprakses īstenotāja gada apgrozījuma. Šis pasākums parāda nopietnu pieeju, kādu Latvija un Eiropas Savienība kopumā pieņem, lai aizsargātu patērētāju tiesības un nodrošinātu godīgu komercpraksi.

Lai vēl vairāk stiprinātu patērētāju tiesības, ir ieviesti papildu tiesiskās aizsardzības līdzekļi, piemēram, prasības preces vai pakalpojuma cenas samazināšanai, līguma atcelšanai vai pat kaitējuma atlīdzināšana negodīgas komercprakses gadījumā.

Nobeigumā, šie grozījumi NKAL ir svarīgs solis uz priekšu, lai veicinātu uzticamību un caurspīdīgumu tiešsaistes tirdzniecībā. Ar šīm izmaiņām gan patērētāji, gan uzņēmumi var justies drošāk, zinot, ka pastāv efektīvi mehānismi negodīgas prakses novēršanai un sodīšanai. Tas veicina veselīgu un godīgu konkurenci, kā arī stiprina patērētāju uzticēšanos tiešsaistes tirgum.